Dagmara Potocka – klasa IIID LO – język polski

Z A G A D N I E N I A   D O   O P R A C O W A N I A

 

  1. Znajomość lektur

 

  • Bruno Schulz „Sklepy cynamonowe” ( „Ulica krokodyli”, „Noc wielkiego sezonu”, „Ptaki” ) – fragmenty z podręcznika ;
  • Gombrowicz „Ferdydurke” – całość ( groteska, słowa klucze, walka z Formą ) ;
  • Borowski : Opowiadania z tomu „Pożegnanie z Marią” ( „U nas w Auschwitzu”, „Proszę państwa do gazu” ) – człowiek zlagrowany, Holocaust ;
  • Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” – reportaż, literatura faktu, powstanie w getcie warszawskim, obraz życia w getcie ;
  • Herling – Grudziński „Inny świat” – człowiek złagrowany, głód i praca jako sposoby wyniszczania ludzi, „świat odwróconego dekalogu”, próby ocalenia człowieczeństwa ( heroizm ) ;
  • Camus „Dżuma” – parabola, egzystencjalizm, postawy człowieka wobec zła, „Człowiek człowiekowi bogiem” ;

 

  1. Poezja

 

  • Kamil Baczyński ( „Pokolenie”, „Ten czas”, „Biała magia”, „Niebo złote ci otworzę” ) – pokolenie Kolumbów, apokaliptyczna metafora ; miłość w cieniu apokalipsy spełnionej ;
  • Różewicz : „Lament”, „Ocalony”

– wiersz różewiczowski.

 

 

Obowiązuje Cię znajomość lektur.

Opracuj podane pod tytułami lektur terminy i zagadnienia.

Odeślij przynajmniej 30 % notatek.

Napisz rozprawkę na temat : Czy w warunkach ekstremalnych człowiek ma prawo bronić swego życia nawet kosztem wyznawanych przez siebie wartości ? Rozważ problem  i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do opowiadań Tadeusza Borowskiego i do innych poznanych tekstów kultury.

Postaraj się jak najszybciej rozliczyć z podanych zadań ( termin nieprzekraczalny – 8 kwietnia 2022 )

W razie wątpliwości kontaktuj się przez Messengera.