INFORMATYKA 2 DT

Witajcie 🙂

Temat: Jak pobierać dane do arkusza kalkulacyjnego?

Do Excela (arkusz kalkulacyjny) często importuje się dane z różnych plików, następnie dane się porządkuje, przetwarza tak, aby w całym arkuszu były spójne. Bo tylko na spójnych danych można przeprowadzać różnego rodzaju analizy, wyliczenia.

Większość programów komputerowych oraz aplikacji mobilnych przechowuje i przetwarza różnego rodzaju dane. Często można je wyeksportować, czyli zapisać w plikach.

W Excelu mamy możliwość importowania różnych plików arkuszy kalkulacyjnych m.in XLS, XLSX, XLSM, itd. czy ODS (arkusz kalkulacyjny OpenDocument).

Używamy w tym celu polecenia Pliki > otwórz

Excel importuje również pliki tekstowe m.in. takie formaty jak CSV, TXT, HTML, XML, PDF.

W tym celu można użyć polecenia Dane > Pobieranie danych zewnętrznych > Z tekstu

Podzielimy je na dwie grupy:

  • Pliki tekstowe – zawierają jedynie zakodowane znaki pisma,
  • Pliki binarne – pozostałe pliki, mogą zawierać dowolne dane, trudne określa sposób do interpretacji bez odpowiedniego oprogramowania.

Takie pliki mogą zostać następnie zaimportowane przez inne propisma. Odpowiada m.in. gramy. Mechanizmy eksportu i importu umożliwiają wymianę danych za poprawne wyświetlanie tych liter, które tworzy się między aplikacjami. Z tych mechanizmów korzystamy np. wtedy, gdy przez dodanie znaków chcemy wykonać kopię zapasową konfiguracji smartfona, a następnie diakrytycznych, np. ń. skonfigurować nowe urządzenie.

Import danych z pliku może nastąpić w Excelu na jeden z dwóch sposobów:

  • poprzez otwarcie pliku tekstowego w Excelu;
  • poprzez zaimportowanie danych z pliku tekstowego do Excela.

 

Aby importowanie danych z pliku tekstowego przebiegało poprawnie, najpierw należy upewnić się, że jest on prawidłowo przygotowany.

Plik tekstowy powinien zawierać „gołe” dane (tj. bez żadnego opisu), przedzielone na jeden z dwóch rodzajów:

– w przypadku plików TXT pola danych są rozdzielane znakiem tabulacji (kod ASCII: 009);

– w przypadku plików CSV pola danych są rozdzielane przecinkami.

Rysunek 1. Dane z pliku TXT oddzielone znakiem tabulacji

A. Importowanie danych poprzez otwarcie pliku

Aby zaimportować dane pierwszym sposobem:

  1. Kliknijmy przycisk Microsoft Office oraz wybierzmy polecenie Otwórz.
  2. W okienku Otwieranie wybierzmy z listy pozycję Pliki tekstowe.
  3. Znajdźmy i dwukrotnie kliknijmy plik tekstowy, który chcemy otworzyć.

 

Dalszy sposób postępowania jest uzależniony od tzw. Kreatora importu tekstu. Kreator pomoże nam ustawić wszystkie niezbędne opcje importowania pliku, różne w zależności od tego czy importujemy plik TXT, czy CSV.

Kreator importu tekstu pozwoli ustawić m.in.:

typ danych źródłowych – wybierzmy Rozdzielany, jeżeli dane są oddzielane (np. przecinkiem, średnikiem, tabulacją), opcja Stała szerokość powinna zostać wybrana gdy dane mają taką samą długość w tej samej kolumnie;

rozpocznij import od wiersza – od tego wiersza zostaną zaimportowane dane (a nie od samego początku);

pochodzenie pliku – miejsce na sprecyzowanie systemu kodowania znaków;

ograniczniki – znak, który oddziela poszczególne dane (jeśli nasz znak jest nietypowy, należy wybrać Inny i go wpisać).

 

B. Importowanie danych poprzez zaimportowanie ich z pliku tekstowego do Excela

Drugim sposobem na import danych jest „wrzucenie” danych z pliku tekstowego do arkusza jako tzw. zakresu danych zewnętrznych:

  1. Zaznacz miejsce, w które chcemy zaimportować dane.
  2. Z karty Dane w grupie Dane zewnętrzne wybierz przycisk Z tekstu.
  3. Kliknij dwukrotnie plik tekstowy do zaimportowania.
  4. W tym miejscu także masz do czynienia z omówionym wyżej Kreatorem importu tekstu.
  5. Po zakończeniu działania Kreatora możesz za pomocą przycisku Właściwości ustawić opcje formatowania i układu importowanych danych.
  6. W obszarze Gdzie chcesz umieścić dane? należy wskazać albo Istniejący arkusz (dane zostaną umieszczone w miejscu zaznaczonym w pkt 1), albo Nowy arkusz (dane zostaną umieszczone w lewym górnym rogu nowego arkusza).

A teraz pomocny film: