Witajcie 😀 Zapraszam na TEAMS, tam mamy zaplanowaną lekcję i sprawdzam obecność.
Temat na dziś: Tworzeniu korespondencji seryjnej.
Korespondencja seryjna – technika tworzenia w edytorze tekstów jednobrzmiących dokumentów, różniących się jedynie zawartością kluczowych pól dokumentu, które są automatycznie wypełniane treścią pól pobieranych z zewnętrznej bazy danych.
Czasami zachodzi potrzeba wysłania kilku, kilkuset listów o tej samej treści do różnych adresatów różniących się kilkoma danymi. Oddzielne tworzenie każdego listu zajęłoby wiele godzin. W takich sytuacjach przydaje się korespondencja seryjna. Używając korespondencji seryjnej, wystarczy utworzyć jeden dokument zwierający informacje jednakowe dla wszystkich kopii. Następnie należy dodać kilka symboli zastępczych dla informacji, które będą inne w każdym egzemplarzu.
Przy użyciu korespondencji seryjnej można utworzyć:
- Listy
- Wiadomości e-mail
- Koperty
- Etykiety
- Katalogi
Przygotowanie korespondencji seryjnej zawsze składa się z trzech etapów:
- Przygotowanie treści dokumentu głównego.
- Stworzenie źródła danych (lub skorzystanie z gotowej bazy przygotowanej w Excelu, Accessie, Wordzie).
- Połączenie – scalenie – dokumentu głównego ze źródłem danych.
Tworzenie korespondencji seryjnej
- Uruchom program Word
- Uruchom Kreatora korespondencji seryjnej
- Wykonuj polecenia zgodnie z kreatorem korespondencji seryjnej
- Wybierz typ dokumentu – jakiego typu korespondencję chcesz utworzyć
- Wybierz dokument początkowy – czyli ten na podstawie którego będzie tworzona korespondencja seryjna
- Wybierz adresatów – są to np. dane osób do których będzie wysłana korespondencja seryjna
- Napisz list – pamiętaj, aby w odpowiednie miejsca wstawić Pola korespondencji seryjnej – w ich miejsce będą wstawiane odpowiednie dane adresatów
- Scalanie – w tym kroku łączony jest napisany list z danymi adresatów w wynik czego otrzymujemy nowy dokument zawierający listy do wszystkich adresatów
Pomocniczy Film: