Savoir-vivre
Savoir-vivre reguluje bardzo wiele sfer naszego życia, również tę zawodową. Oto najważniejsze aspekty tej gałęzi zasad dobrego wychowania:
1. Powitanie i pożegnanie
Decyzja o podaniu dłoni na powitanie (lub wyborze jego innej formy) – należy do szefa. Savoir-vivre głosi bowiem, że postanawia o tym osoba wyższa rangą. Inaczej wygląda kwestia z kłanianiem się – robi to jako pierwsza osoba zajmująca niższe stanowisko. Warto jednak pamiętać, że jeśli idziemy na spotkanie z klientem, to my się kłaniamy, ponieważ to on staje się w tej sytuacji na swój sposób naszym „szefem”. Podobnie z pożegnaniem – sygnał zawsze wychodzi od szefa.
W biznesie szef jest szefem, bez względu na wiek i płeć. Jeśli więc po spotkaniu szef-mężczyzna i pracownica-kobieta wychodzą z pokoju, to pracownica powinna przepuścić szefa, natomiast gdy ta sama sytuacja dotyczy osób dwóch płci na równorzędnych stanowiskach – mężczyzna przepuszcza kobietę.
2. Dress code
Savoir-vivre określa również, jak powinniśmy się ubierać do pracy. Zasady dotyczące przedstawicieli obu płci głoszą, by wybierać odzież jak najmniej wyzywającą, zawsze czystą i schludną. Wykluczone są ubrania z dziurami czy plamami po kompocie. Co jeszcze zasady dobrego wychowania mówią o naszym ubiorze?
Savoir-vivre w biznesie – kobieta
- standardowy zestaw wygląda następująco: biała koszula, marynarka, spódniczka;
- spódniczka powinna kończyć się tuż za kolanem lub przed nim – ale nie więcej niż 6 powyżej niego;
- koszula powinna być wykonana z nieprześwitującego, matowego materiału, najlepiej dobrać pod nią cielisty stanik;
- możesz również ubrać sukienkę o długości takiej, jak spódniczka w zestawie z koszulą i koniecznie z długim rękawem;
- jeśli bardzo nie lubisz spódnic i sukienek, możesz ubrać zestaw ze spodniami;
- unikaj krzykliwego makijażu, dużych dekoltów, krzykliwej biżuterii, tipsów, naklejek na paznokciach;
- nie pokazuj gołych nóg – zawsze noś rajstopy;
- zakładaj wyłącznie buty z zakrytymi palcami;
- na spotkania biznesowe wybieraj skromną biżuterię, której noszenie… nie wydaje dźwięku;
- unikaj falban, zamków i innych ozdób;
- nie ubieraj rzeczy prześwitujących;
- nie dobieraj wielu dodatków: torebka, apaszka będą wystarczające.
Należy unikać ubrań wielobarwnych, a postawić na kolory władzy – czerń i szarości.
Savoir-vivre w biznesie – mężczyzna
- standardowy zestaw to koszula, krawat, marynarka i spodnie;
- nie ubieraj koszuli z krótkim rękawem (nawet pod garnitur) ani krótkich spodenek;
- garnitur powinien być odpowiednio dopasowany – spodnie i marynarka nie mogą być zbyt długie czy krótkie – właściwa długość nogawek to do połowy obcasa buta;
- spodnie powinny być w tym samym kolorze i z tego samego materiału co marynarka;
- krawat powinien mieć jak najmniej kolorów i wzorów;
- noś eleganckie, np. skórzane, buty;
- nie przychodź na spotkanie biznesowe w butach sportowych lub sandałach;
- skarpety dopasuj do butów i do całości – nie zakładaj jasnych skarpet do ciemnych kolorów;
- skarpety muszą mieć też odpowiednią długość – sięgać przynajmniej do wysokości 1/3 łydki;
- pamiętaj, że wszystkie guziki marynarki muszą być zapięte, gdy stoisz, możesz je rozpiąć po zajęciu miejsca i ponownie zapiąć przy wstawaniu;
- unikaj biżuterii – jedynie elegancki zegarek będzie wskazany;
- pasek przy spodniach ma służyć jako element stroju, a nie do regulacji spodni – te powinny być dokładnie dopasowane;
- do zewnętrznej kieszeni marynarki możesz włożyć poszewkę w kolorze krawata i wykonaną z tego samego materiału, nie powinieneś jednak umieszczać w tej kieszeni np. okularów czy chusteczki higienicznej.
Zasady dobrego wychowania w biznesie wymagają również, by na spotkania się nie spóźniać, a podczas ich trwania nie odbierać telefonów. Sam telefon powinien być wyciszony, nie można też co chwilę na niego zerkać, by sprawdzać nadchodzące wiadomości.