2a T (TM) – Mechatroniczne układy pojazdów samochodowych.

Temat: WYPRZEDZENIE ZAPŁONU W TRANZYSTOROWYM UKŁADZIE ZAPŁONOWYM..

Tyrystorowe układy zapłonowe
– Gromadzą energię w kondensatorze, posiadają układ
podwyższający napięcie ( przetwornica tranzystorowa).
– Zadaniem układu jest wytworzenie impulsu zdolnego do
włączenia tyrystora w odpowiednim momencie położenia
wału korbowego.
– Wartość napięcia wtórnego oraz energia iskry pozostają
praktycznie niezależne od prędkości obrotowej.

Na podstawie danych z czujników określany jest optymalny kąt wyprzedzenia zapłonu  (wytworzenie iskry).
Wewnątrz modułu znajdują się układy scalone, które
przetwarzają sygnały z czujników i określają czas zwarcia
cewki (cewek) i realizuje zapłon we właściwym momencie.

Mapa zapłonu
– W pamięci mikroprocesora zapisana jest mapa
(charakterystyka kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji
prędkości obrotowej i obciążenia)
– W czasie jazdy sygnały docierają do urządzenia
sterującego, które w oparciu o mapę dobieranych wartości
chwilowego wyprzedzania zapłonu.
– W sytuacji zaniku niezbędnych sygnałów urządzenie
wykorzystuje program awaryjny (ustala wartość
wyprzedzenia zapłonu.

 

Książka – 2 (wersja elektroniczna)    Od strony  78

Sporządź notatkę w zeszycie.

Proszę zrobić zdjęcie (np. telefonem) NOTATKI w zeszycie i przesłać na pocztę podaną w zakładce KONTAKT Z NAUCZYCIELAMI .

Termin przesłania. 22.12.2021

PROSZĘ O KORZYSTANIE Z PODRĘCZNIKA (obowiązkowy) ORAZ MATERIAŁÓW Z KSIĄŻKI W WERSJI ELEKTRONICZNEJ (do pobrania) ORAZ INNYCH DOSTĘPNYCH ŹRÓDEŁ.