Internat gr. IV/parter męski

Asertywność cz. III

4. Zdolność bycia asertywnym

Wielu badaczy uznaje asertywność za umiejętność społeczną i komunikacyjną, którą można kształtować, np. na treningach asertywności. Co sprawia, że dana osoba jest postrzegana jako asertywna?

  • Bezpośrednio wyraża emocje pozytywne i negatywne.
  • Wymaga respektowania własnych praw bez naruszania i deprecjonowania praw innych.
  • Komunikuje odważnie własne przekonania i opinie, nawet w sytuacjach narażenia się na krytykę większości grupy.
  • Wyraża niezgodę na zachowania agresywne i poniżające.
  • Odmawia spełnienia niestosownych próśb i żądań.
  • Potrafi zwrócić się o pomoc i przysługę do innych ludzi.
  • Umie przyjąć krytykę oraz komplementy i ustosunkować się do nich.
  • Jest świadoma swoich zalet i wad.
  • Pokonuje przeszkody stojące na drodze do realizacji celu, szanując godność innych.
  • Jest autentyczna, elastyczna, wrażliwa, empatyczna, szczera.
  • Ma wysoką samoocenę, adekwatną do rzeczywistości i niezależną od akceptacji bądź braku sympatii ze strony innych.
  • Nie poddaje się konformizmowi, manipulacji ani emocjonalnym naciskom.
  • Stawia sobie realistyczne cele.
  • Nie boi się odrzucenia ani negatywnej oceny.
  • Nie usprawiedliwia się, nie czując się winnym.
  • Potrafi działać bez lęku i tremy.
  • Racjonalnie dba o własne interesy.
  • Potrafi powiedzieć „nie”, „tak”, „nie wiem”, „nie rozumiem”, „nie potrafię”, „nie umiem”.
  • Uważnie słucha i nie lekceważy uczuć rozmówcy.

Asertywność to klucz do skutecznej komunikacji, dawanie prawa do tego, by inni mieli własną perspektywę patrzenia na świat, bez fanatyzmu, agresji, egocentryzmu.

5. Asertywność a praca zawodowa

Asertywność w pracy to ważna cecha. Zazwyczaj, jeśli nie umiesz być asertywny, inni dokładają ci obowiązków. Asertywny pracownik powinien umieć bronić swojego zdania i robić to w kulturalny sposób. Asertywność w pracy wymaga od nas jasnego określenia swojego stanowiska. Ktoś, kto jest asertywny w pracy, na pewno zyska szacunek i akceptację swoich kolegów.

Brak naszej asertywności może sprawić, że dla pracodawcy będziemy robotem, który chętnie wykonuje nadmierną ilość obowiązków.

Jeśli masz problemy z asertywnością w pracy, możesz udać się na treningi asertywności lub wypróbować trening asertywności. W przypadku asertywności ćwiczenia polegają na stosowaniu określonych technik i warto je poznać. W ćwiczeniach na asertywność ważne jest zachowanie spokoju.

Ćwicząc asertywność, należy powtarzać swoje zdanie i dopytywać np. o szczegóły nowego zadania. Warto również, jeśli trzeba przyznać się do błędu, przeprosić, że teraz nie masz czasu czegoś zrobić, a jeśli nie udaje się teraz rozwiązać problemu wrócić do niego później.

6. Asertywność a krytyka

Bycie asertywnym to także umiejętność wyrażania i przyjmowania pochwał, krytyki i innych opinii, umiejętność wyrażania swoich reakcji w sposób nieuległy, a także odmawiania. Taka postawa zazwyczaj towarzyszy ludziom posiadającym rzeczywisty obraz samego siebie, którzy stawiają sobie realne cele i nie podejmują się zbyt wygórowanych zadań, przez co nie narażają się na frustrację oraz krytykę.

Asertywna osoba czuje się dość swobodnie, pokazując siebie innym, oczywiście w granicach rozsądku. Swoje relacje buduje bezpośrednio i uczciwie, potrafi świetnie współpracować, bez niepotrzebnego lęku. Jest świadoma swoich mocnych i słabszych stron, przez co jej poczucie wartości nie jest zależne od chwilowych sukcesów i porażek. Pozwala sobie na popełnianie błędów w celu wyciągnięcia dalszych wniosków.

7. Trening asertywności to małe kroki

Jeśli masz problem z odmawianiem, bo boisz się, że przez to będziesz mieć problemy lub stracisz akceptację ze strony rodziny, znajomych czy współpracowników, zacznij od małych kroków. Odmawianie niewielkich rzeczy nic nie zmieni dla ludzi w Twoim otoczeniu, a z czasem opanujesz tę sztukę i odmawianie stanie się dla Ciebie dużo łatwiejsze.