PSYCHOLOGIA -I A LO

Dzień dobry Droga Młodzieży.

Jak wspominałam na ostatnich zajęciach, powtórzymy informacje z zakresu temperamentu, abyście mogli sprawnie wykonać zadanie domowe.

Czym jest temperament?

  • „Aspekt osobowości złożony z indywidualnych predyspozycji do specyficznych wzorców reakcji emocjonalnych, zmian nastroju oraz wysokiego bądź niskiego progu wrażliwości.
  • Istnieje tendencja by uważać temperament za uwarunkowany genetycznie, głownie dlatego, iż różnice w sposobie reagowania na bodźce takie jak : hałas, ostre światło, nagłe ruchy, dotknięcie, kontakt fizyczny, dostrzec można wśród noworodków.(Reber, Reber)

 

Temperament to względnie stałe cechy odnoszące się do formalnych elementów zachowania (Regulacyjna teoria temperamentu): Strelau; Zawadzki:

1.REAKTYWNOŚĆ EMOCJONALNA

  • Reaktywność emocjonalna: tendencja do reagowania na bodźce wywołujące emocje.
  • Reaktywność emocjonalna wiąże się głównie z negatywnymi emocjami np. lękiem.

(INTESYWNOŚĆ REAKCJI A ODPORNOŚĆ/WYTRZYMAŁOŚĆ)

  • WYSOKA REAKTYWNOŚĆ- DUŻA WRAŻLIWOŚĆI- NISKA ODPORNOŚĆ
  • NISKA REAKTYWNOŚĆ-MAŁA WRAŻLIWOŚĆ- DUŻA WYTRZYMAŁOŚĆ
  • Osoby o wysokim stopniu reaktywności emocjonalnej mają skłonność do pobudzenia emocjonalnego, czyli łatwości reagowania intensywnymi emocjami i małą odpornością emocjonalną na bodziec, co wiąże się z obniżonym poziomem działania (wykonywania różnych zadań) w sytuacjach napięcia bądź stresu.

2. WYTRWAŁOŚĆ

  • Zdolność do adekwatnego reagowania w sytuacjach wymagających długotrwałej lub wysoko stymulującej aktywności w warunkach silnej stymulacji zewnętrznej.
  • Osoby o wysokiej wytrzymałości wykazują odporność na trudy codziennego życia, potrafią radzić sobie w niekorzystnych warunkach oraz pracować intensywnie i długo.

3.WRAŻLIWOŚĆ SENSORYCZNA

  • Zdolność do reagowania na bodźce zmysłowe o małej wartości stymulacyjnej (np. dostrzeżenie delikatnych ruchów liści spowodowanych wiatrem).
  • Węch; słuch; smak, wzrok, dotyk.

Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej najczęściej przejawiają się:

  • wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce,
  • niewłaściwym poziomem uwagi,
  • opóźnionym rozwojem mowy,
  • nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej,
  • trudnościami w zachowaniu.

4. AKTYWNOŚĆ

  • Intensywność działań jednostki; „Właściwość temperamentu, która determinuje ilość i zakres podejmowanych działań o określonej wartości stymulacyjnej” (Strelau, 1985, s.287).
  • Reakcja na zewnętrzną oraz wewnętrzną stymulację (czynności związane z pobudzeniem bądź zmierzające do jego rozładowania)

5. ŻWAWOŚĆ

  • Szybkość, tempo i ruchliwość;
  • „Tendencja do szybkiego reagowania, utrzymania wysokiego tempa wykonywanych czynności i łatwej zmiany zachowania (reakcji) w odpowiedzi na zmianę warunków zewnętrznych.”(Strelau i Zawadzki, 1993 s.327 za Zawadzki i Strelau, 1997)

6.PERSEWERATYWNOŚĆ

  • Tendencja do kontynuowania i powtarzania zachowań po zaprzestaniu działania bodźca, który zachowanie wywołał;
  • Skłonność do trwania przy wzorcu zachowania/reakcji, powracania do problemów, ciągłe rozmyślania nad problemem.

ZADANIE DOMOWE!!!!!!!!!!!!!!!!!

Na podstawie przytoczonych czynników, (o których wiemy, że są uwarunkowane genetycznie ) proszę przeprowadzić analizę własnego temperamentu: AKTYWNOŚCI; ŻWAWOŚCI; REAKTYWNOŚCI EMOCJONALNEJ; WRAŻLIWOŚCI SENSORYCZNEJ; WYTRZYMAŁOŚCI  ORAZ PERSEWERATYWNOŚCI , zwracając uwagę na podobieństwo występowania tych cech wśród swoich bliskich ( rodziców; dziadków).

Np. Wydaje mi się, że mam wysoki poziom wrażliwości sensorycznej ponieważ potrafię wyczuć delikatne zapachy w powietrzu, których inni nie czują. Podobnie ma moja babcia/ mama/ tato. lub Jestem raczej nisko reaktywna emocjonalnie, ponieważ dobrze sobie radzę w sytuacjach stresujących, nie ulegam łatwo trudnym emocjom itd.

Życzę miłej analizy. Czekam na Wasze prace do 4.01.2022.

z.kolodziej@zsetrakowice.pl

Pozdrawiam Z. Kołodziej