Internat gr. 1

Techniki zwiększające skuteczność uczenia się. Cz. 3

 

SZYBKIE CZYTANIE
– przed czytaniem przejrzyj materiał, przeczytaj nagłówki, tytuły rozdziałów, tabel, wykresów, ilustracje, aby uchwycić ogólny sens materiału,
– postaw pytania dotyczące tekstu lub zapoznaj się z nimi jeśli są na końcu rozdziału,
– czytając tekst stosuj system umieszczania w kolejnych pomieszczeniach dla rozdziałów i istotnych idei, które są w rozdziałach jako lokalizację przedmiotów w pomieszczeniach, dobrze jest oddzielić zakładkami części do przerobienia,
– zawsze zaczynaj od spisu treści oraz podsumowań,
– należy omijać wyjątkowo trudne akapity (zawsze można do nich wrócić przy powtarzaniu a wtedy ogólna treść pomoże zrozumieć te trudną),
– jeśli to możliwe rób notatki i pokreślenia w książce,
– czytając ponownie twórz mind- mapy,
– dokonaj dwóch powtórek- wyobrażeniowej i z mind- mapu; jeśli materiał jest szczególnie trudny należy kilkakrotnie przejrzeć tekst,
– rób przypomnienia: pierwszego dnia 3 razy, drugiego dwa razy, po kilku dniach i po tygodniu po jednym razie,
– podstawą szybkiego czytania jest zminimalizowanie liczby zatrzymań wzroku w wersie (chodzi o to by jak największą liczbę wyrazów ogarnąć wzrokiem bo mózg lepiej ogarnia i zapamiętuje całości)- ułatwia to praca z metronomem narzucającym tempo czytania oraz pokazywanie wskaźnikiem kolejnego przeskoku wzroku; oraz minimalizowanie liczby powrotów do tekstu i zmniejszenie czasu trwania zatrzymania wzroku. Szybkie czytanie jest skuteczne, możliwe i zwiększa zapamiętywanie, co dowodzą badania. Aby je osiągnąć należy systematycznie ćwiczyć i wierzyć, że się uda!

TWORZENIE MAP MYŚLI (MIND- MAPS)
Zalety:
– istota zagadnienia przedstawiona jest jaśniej i precyzyjniej,
– wyraźnie widać, co jest bardziej a co mniej ważne,
– to, co blisko siebie wskazuje na treściowy związek z sobą,
– powtórki materiału są szybsze,
– dzięki tej strukturze można bez problemu coś dodać do mapy,
– każda mapa jest unikalna, co pomaga w zapamiętywaniu,
– robienie notatek jest twórcze- aktywizujemy prawą półkulę mózgu.

Zasady sporządzania:
1. w centrum umieszczamy kolorowy rysunek, który określa sedno problemu
2. im więcej rysunków tym lepiej
3. piszemy drukowanymi literami
4. słowa piszemy wzdłuż linii, linie podporządkowane łączą się
5. na każdej linii tylko jedno słowo
6. używamy wielu kolorów
7. mapa nie jest planowana- to skojarzenia!

Rozbudowanie map myśli:
– strzałki- dla związków z różnymi miejscami mapy,
– znaki- dla podkreślenia itp., np. !, ?, {,
– figury geometryczne- podkreślają obszary o podobnej tematyce,
– bryły geometryczne- oznaczają, że treść jest bardziej rozległa niż ta na mapie,
– rysunki- twórcze podejście do tematu,
– kolor- jak wyżej, może też coś podkreślać, oddzielać itp.

SUPERLEARNING
Pionierem metody powstałej w latach 60- tych jest dr Łozanow z Bułgarii, twórca sugestopedii. Metodę udoskonalili naukowcy z USA. Jest to przyspieszone uczenie się. Uczenie się jest sztuką wykorzystującą zmysły.

Metoda ma cztery łatwe etapy:
1.relaks połączony z afirmacjami osiągnięcia celu , np. łatwo się uczę, mam dobrą pamięć
2.uspokojenie umysłu- wizualizacja miejsca na łonie natury
3.wzbudzanie w sobie radości i pozytywnego nastawienia do nauki- przywoływanie najlepszych wspomnień
4.rytmiczne oddychanie- wdech licząc do 4, zatrzymanie licząc do 4, wydech licząc do 4, zatrzymanie licząc do 4. Teraz trzeba wyjść ze stanu relaksu, zrobić kilka ćwiczeń ruchowych.
Podczas koncertu superlerning oddycha się podobnie ale oddech jest przetrzymywany, gdy podawane są dane a wdech i wydech są w czasie pauz. Przed sesją przegląda się materiał a także przed snem i po tygodniu. Po cztero- etapowym ćwiczeniu włącza się taśmę z nagraniem materiału do przyswojenia. Dane nagrane są rytmicznie- cztery sekundy danych, cztery przerwy. Cicho je powtarzaj, w czasie przerw wizualizuj. Po 15 minutach materiału jest powtórzony ten sam materiał z podkładem muzyki 60 taktowej. Po sesji powtórz pamięciowo materiał. Terapia dźwiękiem o wysokiej częstotliwości pomaga przezwyciężyć wiele problemów,nie tylko związanych z nauką, np. kłopoty wychowawcze, trudności w słyszeniu, mówieniu, dysleksja, zaburzenia uwagi, nadpobudliwość, autyzm, zepół Downa.

PROGRAMOWANIE PAMIĘCI
Metoda ta pozwala zarówno zapamiętywać, jak i przypominać sobie. Można realizować z jej pomocą różne cele, nie tylko związane z nauką.
1. określ cel i wybierz pozytywne wspomnienie ze swojego życia
2. wyobraź sobie jak najżywiej to wspomnienie i wtedy stwórz kotwicę pamięciową np. zaciskając prawą pięść, pocierając nos itp.
3. wyobraź sobie swój cel i uruchom do niego inna kotwicę
4. wzmacniaj swoje wspomnienie aby było emocjonalnie silne
5. uruchom obie kotwice równocześnie
6. poczekaj 2 minuty by emocje ze wspomnienia i celu połączyły się
7. wyobraź sobie, że realizujesz swój cel z zapałem w przyszłości
8. wyobraź sobie, że jesteś nagradzany za zrealizowanie celu.

NEUROLINGWISTYCZNE PROGRAMOWANIE (NLP)- pomaga pozbyć się starych, ograniczających schematów myślenia i nauki, przez co umysł wyzwala swój naturalny potencjał. Uczenie może sprawiać radość i staje się łatwe!