Internat gr.VII

Techniki efektywnej nauki

Efektywna nauka, czyli skuteczne uczenie się z wykorzystaniem
optymalnych środków, nakładów czasu oraz stosunkowo małym wysiłkiem.
Aby poprawić swoją efektywność w tym obszarze, można stosować różne
techniki wspierające zapamiętywanie i przyswajanie wiadomości. Warto
również zadbać o odpowiednie otoczenie, optymalny dla nas czas nauki oraz
właściwe nastawienie.

Wartościowe techniki efektywnego uczenia się:
1. Przygotowanie przed rozpoczęciem nauki – czyli zapewnienie
komfortowych warunków otoczenia
Warto uwzględnić tutaj ergonomiczne stanowisko nauki (najlepiej
stolik lub biurko z wygodnym krzesłem, nigdy nie miejsce, kojarzone
przez mózg z relaksem np. łózko) oraz odpowiednie oświetlenie
(najkorzystniejsze jest naturalne światło dzienne; jeśli pracujemy po
zmroku, światło sztuczne powinno być chłodne, o barwie powyżej ok.
5000-5500 Kelwinów).
Miejsce, w którym się uczy powinno być „wolne od rozpraszaczy”, w
szczególności urządzeń elektronicznych, które odciągają naszą uwagę
i pochłaniają czas. Należy również zadbać o dostęp świeżego
powietrza, które dotleni nasz umysł. W etapie przygotowywań warto
również przyszykować wszystkie potrzebne materiały i narzędzia do
nauki, tak by bez problemu były pod ręką i można było wygodnie z
nich korzystać.
2. Aby nauka była rzeczywiście efektywna, należy mieć
odpowiednie do niej nastawienie
Trudno będzie się skupić na danym zagadnieniu, jeśli nie będzie
obecna chęć do nauki. Powinno się być zmotywowanym i mieć dobre
samopoczucie, co przełoży się na efektywność. Pomoże tutaj jasne
sprecyzowanie celu nauki. Należy też unikać prokrastynacji, a do
działania zabierać się szybko i skutecznie.
3. Znalezienie swojego stylu nauki
Każdy może mieć swój sposób przyswajania wiedzy, który działa dla
niego najlepiej. Może to być zapisywanie wszystkich informacji w
formie litego tekstu, nagrywanie treści, których musimy się nauczyć,
czy podkreślanie kolorem istotnych wiadomości. Warto określić, co
usprawnia proces uczenia się w danym przypadku najlepszy i
stosować ten czynnik za każdym razem, gdy pogłębia się wiedzę.
4. Robienie przerw
Efektywne przerwy są krótkie, 5 minutowe. Pomagają „odetchnąć” i
usystematyzować nową wiedzę. Przydatne bywają też drzemki
energetyczne (maksymalnie 40 minut; nie należy jednak stosować ich
zbyt często w ciągu dnia). W przerwach można również pójść na
krótki spacer lub wykonać lekkie ćwiczenia. Ważny jest również                                                                                      dłuższy sen w nocy, podczas którego wszystkie nowe informacje
zostają uporządkowane.
5. Regularne stosowanie technik wspomagających pamięć i uczenie
się oraz mnemotechniki
Tego typu metody były wspominanie już w czasach starożytnego
Rzymu i Grecji. Pomagają w zapamiętywaniu informacji,
długotrwałym przechowywaniu ich oraz wspomagają koncentrację.

 

Metoda nauczania a efektywność uczenia się

Zdolność zapamiętywania stanowi jedną z najwspanialszych umiejętności
człowieka. Badania nad pamięcią wsparło odkrycie, że tak naprawdę mamy
„dwa mózgi”. Mózg składa się z prawej i lewej półkuli połączonych ze sobą
skomplikowaną siecią włókien nerwowych zwanych ciałem modzelowatym
(corpus callosum).

U większości ludzi lewa (logiczna) półkula mózgu odpowiada za analizę,
linearność, logikę, cyfry, słowa, porządek. Prawa półkula (twórcza) wiąże się
z obrazami, syntezą, kolorami, marzeniami, przestrzenią, muzyką, intuicją.

 

W zależności od preferowanej sensoryczności, wyróżnia się cztery
główne style uczenia się:
• wzrokowy,
• słuchowy,
• dotykowy,
• kinestetyczny.

Każdy człowiek używa obu półkul mózgowych. Ze względu na dominację jednej z nich, można podzielić ludzi na:
• lewo-półkulowych,
• prawo-półkulowych,
• obu-półkulowych.