PSYCHOLOGIA 1A

Droga Młodzieży,

Dziś zagadnienia z zakresu psychologii społecznej, a mianowicie o grupie.

Czym jest grupa?

Grupa – dwie lub więcej osób przebywających w tym samym miejscu w tym samym czasie, które mają wspólny cel, komunikację…. Grupy społeczne możemy podzielić na :formalne i nieformalne

Ludzie w windzie to nie grupa, do momentu, gdy winda się zepsuje- muszą zacząć wspólnie działać, by wyjść 🙂

Grupa społeczna – dwie lub więcej osób współdziałających ze sobą oraz współzależnych od siebie w ten sposób, że w zaspokojeniu potrzeb i osiągnięciu celu muszą na sobie polegać.

Struktury grupowe:

  1. grupy małe – posiadające prostą strukturę, nie posiadające żadnych podgrup (np. rodzina, grupa rówieśników, klasa)
  2. grupy duże – posiadające strukturę zbudowaną z wielu podgrup (np. klasa, grupa społecznozawodowa)

STRUKTURY

  1. Struktura komunikacji – odnosi się do sieci wzajemnych interakcji w grupie – ilość przekazywanych inf, szybkość przepływu inf i liczba kanałów łączących poszczególne pozycje
  2. Struktura przywództwa – poszczególne pozycje wiążą ze sobą stosunki władzy – istotne jest zarówno przywództwo formalne, jak i istnienie przywództwa nieformalnego.
  3. Struktura socjometryczna – określa wzajemne postawy jednostek względem siebie, przede wszystkim więzi emocjonalne, które spajają grupę (lubienie/nielubienie)

 

PROCESY GRUPOWE:

Facylitacja społeczna – napięcie wynikające obecność obecności innych osób i możliwości oceny naszego działania – lepsze wykonanie łatwiejszych zadań / gorsze zadań trudniejszych.Spowodowane jest to tym, że:
– w obecności innych osób znajdujemy się w stanie większej gotowości, stanie czujności;
-pojawią się lęk przed oceną;
– w trakcie wykonywania zadania występują pewne zakłócenia, które utrudniają nam koncentrację (hałasy, obecność innych osób)

Próżniactwo społeczne – im więcej ludzi jednocześnie wykonuje jakąś pracę, tym gorszy uzyskany rezultat w porównaniu do rezultatów indywidualnych

Deindywiduacja – utrata normalnej kontroli nad zachowaniem – zanikanie ograniczeń, łamanie norm, szczególnie wtedy, gdy tłum jest liczny – poczucie anonimowości zmniejsza odpowiedzialność za własne czyny, obniża samoświadomość i koncentrację na normach społecznych.

Konformizm- Zmiana swoich postaw, przekonań i zachowań spowodowana rzeczywistym lub wyobrażonym wpływem innych ludzi.

Ludzie zachowują się konformistycznie, ponieważ;

– chcą mieć trafny ogląd świata (informacyjny wpływ społeczny),

– chcą być lubiani przez innych (normatywny wpływ społeczny).

Nie wszyscy ludzie zachowują się konformistycznie. Zachowanie konformistyczne zapewnia aprobatę społeczną, ale powoduje utratę części własnej tożsamości i unikalności. Występuje również wpływ mniejszości na większość. Mniejszość wpływa na zakres przetwarzanych informacji, rozszerza horyzonty, poszerza koncentracje na pewnych faktach. Im większa grupa tym mniejszy wpływ, być może, dlatego że maleje wiarygodność grupy, zdania są podzielone i różne opinie

Myślenie grupowe – Sposób myślenia, w którym dążenie do zachowania grupowej spójności i solidarności jest ważniejsze od realistycznego liczenia się z faktami.

Myślenie grupowe występuje tylko w ściśle określonych warunkach:

– duża spójność grupy

– grupa jest wyizolowana, chroniona przed alternatywnymi poglądami

– autorytarny przywódca, który kontroluje dyskusje w grupie oraz wyraźnie przedstawia swoje życzenia

– silny stres, gdy członkowie odczuwają zagrożenie dla grupy

Symptomy myślenia grupowego:

– złudzenie odporności na ataki – grupa odczuwa swoją nieomylność siłę

– przekonanie o moralnych racjach grupy

– stereotypowe spostrzeganie przeciwników

– autocenzura

– złudzenie jednomyślności

Na dziś to tyle. Proszę zapoznać się z definicjami, ma których będziemy pracować na kolejnych zajęciach.

Pozdrawiam Z. Kołodziej