język niemiecki – klasa 1a LO (K. Podziemska)

Dzień dobry!

Drodzy uczniowie, poniżej znajdziecie materiał i wskazówki do lekcji.

Thema: Wir lernen GruBformel kennen. Das deutsche Alphabet. (Formy powitania i pożegnania. Alfabet niemiecki.)

formelle BegrueBung – formy oficjalne na powitanie (do osoby dorosłej)

  • Guten Morgen!
  • Guten Tag!
  • GrueB Gott!
  • Guten Abend!

formeller Abschied – formy oficjalne na pożegnanie (do osoby dorosłej)

  • Auf Wiedersehen!
  • Gute Nacht!

BegrueBung privat: formy potoczne na powitanie (do kolegi, koleżanki)

  • Hallo!
  • Hi!
  • GrueB dich!
  • Abend!

Abschied privat: formy potoczne na pożegnanie (do kolegi, koleżanki)

  • Bis dann!/ Bis spaeter!/ Bis bald! (do zobaczenia!)
  • Tschues! (Cześć!)
  • Ciao! (Cześć!)
  • Mach’s gut! (Trzymaj się!)

Wer bist du? – Kim jesteś?, Jak się nazywasz?

Ich bin  Max.

Wer sind Sie? – Kim pan jest?, Jak się pan nazywa?

Ich bin Olaf Stein.

Wie heiBt du? – jak się nazywasz?

Ich heiBe Eva.

Wie heiBen Sie? – Jak sie pan/ pani nazywa?

ich heiBe Monika Klein.

 

czasownik „sein” – być

ich bin

du bist

er, sie, es ist

wir sind

ihr seid

sie, Sie sind

 

czasownik „heiBen”

ich heiBe

du heiBt

er, sie, es heiBt

wir heiBen, ihr heiBt

sie, Sie heiBen

 

przykładowy dialog:

  1. do kolegi
  • Hallo, wer bist du?
  • Ich bin Gabi. Und du?
  • Ich heiBe Olaf. Und wer ist das? (A kto to jest?)
  • Das ist Anna. (To jest Anna.)

2. do dorosłej osoby

  • Guten Morgen, wie heiBen Sie?
  • Ich heiBe Thomas Maus.
  • Und wer sind Sie?
  • Ich bin Tina Stein. Und wer ist das?
  • Das ist Frau Hoffman.

Zadanie: Wg tego wzoru napiszcie w zeszycie 2 własne dialogi do kolegi i dorosłej osoby.

W podręczniku na s. 12 (lekcja 1.2) zapoznajcie się z niemieckim alfabetem (w dużym stopniu przypomina polski). Możecie go sobie wpisać do zeszytu. Znajomość alfabetu przyda nam się do literowania wyrazów, będziemy ćwiczyć w szkole.

▷ Alfabet niemiecki – z wymową (audio), zasady wymowy niemieckiej (nauka-niemieckiego.net)

W zeszycie wykonajcie zadanie 2/ s. 12 (należy zapisać wyrazy w zeszycie, znajdźcie w słowniczku ich znaczenie).