Dzień dobry!
Oto wskazówki i materiał do dzisiejszej lekcji:
Thema: Geburtstagsparty. Wir bilden Fragen. (Przyjęcie urodzinowe – tworzenie pytań)
Ważne wyrażenia i zwroty:
- zu Hause – w domu
- eine Geburtstagsparty organisieren/ machen – robić przyjęcie urodzinowe
- das Geburtstagskind – solenizant
- die Geburtstagstorte – tort urodzinowy
- das Geburtstagsgeschenk – prezent urodzinowy
- einkaufen – robić zakupy
- etwas bringen – przynosić coś
- brauchen – potrzebować
- Wie geht es dir? – Jak się masz?
- Wie geht es Ihnen? – Jak się pan/pani ma?
- Mir geht es super/ toll/ prima/ sehr gut. – U mnie wszystko super.
Zapamiętaj: Słówka pytające, za pomocą których tworzymy pytania. Udzielamy wówczas konkretnej odpowiedzi na to pytanie.
was? – co?
wer? – kto?
wie? – jak?/ jaki? jaka? jakie?
wie lange? – jak długo?
wann? – kiedy?
warum? – dlaczego?
woher? – skąd?
wohin? – dokąd?
Przkłady:
Was brauchst du fuer die Party? – czego potrzebujesz na imprezę?
Ich brauche CDs mit toller Musik.
Wer kommt zur Party? – Kto przyjdzie na przyjęcie?
Lucas und Paula kommen zur Party.
Wie lange dauert die Party? – Jak długo trwa impreza?
Die Party dauert bis 23 Uhr.
Wann beginnt die Geburtstagsparty? – Kiedy się zaczyna przyjęcie urodzinowe?
Um 17 Uhr.
Warum kommt Patrick nicht? – Czemu nie przyjdzie Patrick?
Er ist krank. (Jest chory.)
Woher hast du das Geschenk? (Skąd masz prezent?)
Von meinem Freund.
Pytania możemy tworzyć także stawiając na 1 miejscu czasownik. Tłumaczymy je wtedy od słowa „czy”. Odpowiadamy na nie twierdząco lub przecząco.
Przykłady:
Kommst du mit? – Czy pójdziesz ze mną?
Ja, ich komme mit./ Nein , ich komme nicht mit.
Brauchst du etwas? – Czy potrzebujesz czegoś?
Ja, ich brauche eine Packung Chips./ Nein, ich brauche nichts. (Nie, nic nie potrzebuję.)
Has du zeit am Samstag? – Czy masz w sobotę czas?
Ja, ich habe Zeit am Samstag./ Nein, ich habe keine Zeit am Samstag.
Bringst du Snacks? – Czy przyniesiesz przekąski?
Ja, ich bringe sie. / Nein, ich bringe sie nicht.
Zadanie: w podręczniku na s. 12 wykonajcie zadanie 12 a (należy przeczytać dialog i znaleźć wszystkie występujące w nim pytania. zanotujcie je w zeszycie. Następnie wykonajcie zadanie 14a (trzeba dopasować odpowiedzi do pytań i zapisać w zeszycie).