3BS WOS nauczanie indywidualne

Dzień dobry kolejny temat na dziś to: Co zrobić kiedy nie zgadzasz się z decyzją urzędu?

  1. Składanie wniosków i podań. Co powinny zawierać te pisma.
  2. Uzyskiwanie informacji w swojej sprawie.
  3. Składanie odwołania i skargi- elementy pism.
  4. Pisanie skargi, odwołania i wniosków.

Wniosek to: formalna prośba o podjęcie określonych działań lub wykonanie określonej czynności.

Odwołanie to: pismo, które jest podstawowym (to jest zwyczajnym) środkiem zaskarżenia w postępowaniu administracyjnym, kiedy nie zgadzamy się z daną decyzją urzędu.

Skarga to: pismo,  które dotyczy nieprawidłowości w sposobie pracy urzędu, zachowania pracownika, niekompetencji, zaniedbania, naruszenia prawa.

Pisanie wniosku:

  • W lewym górnym rogu powinny znaleźć się dokładne dane wnioskodawcy
    W prawym górnym rogu należy zapisać miejsce oraz datę złożenia pisma
    Pod nimi (z prawej) umieścić dane adresata pisma
    Pod powyższymi danymi, na środku, znajduje się miejsce przeznaczone na tytuł pisma (np. „Podanie”, „Wniosek”, „Prośba”). Należy zapisać go drukowanymi literami
  •  Unikajmy w piśmie stwierdzeń takich jak: „Zwracam się z uprzejmą prośbą”, „uprzejmie proszę” itd. Zwroty te nie są stosowane w obrocie formalnym.
  • W treści pisma konieczne jest uwzględnienie powodu, dla którego zostało ono napisane oraz odpowiedniej argumentacji/uzasadnienia.

Pisanie odwołania:

  • Zgodnie z obowiązującymi przepisami, odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. W praktyce to nieprawda. Jeśli masz zastrzeżenia do treści wydanej decyzji i przebiegu postępowania administracyjnego koniecznie zwróć na nie uwagę organowi odwoławczemu.
  • Zasadnicze elementy:- treść i termin odwołania
    -Zarzuty przeciw decyzji;
    -Określać istotę żądania będącego przedmiotem odwołania;
    -Określać zakres żądania będącego przedmiotem odwołania;
    -Wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Pisanie skargi:

Skarga administracyjna
Przedmiotem skargi administracyjnej może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe organy lub ich pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Ponieważ przytoczenie istotnych argumentów faktycznych i prawnych może mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy przez organ wyższej instancji, w niektórych, bardziej skomplikowanych sytuacjach warto skorzystać z pomocy radcy prawnego, adwokata lub doradcy z organizacji społecznej zajmującej się pomocą obywatelom.

DO KOGO SKIEROWAĆ SKARGĘ

Jeśli skarga dotyczy:

• rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa – skargę kierujemy do wojewody, a w zakresie spraw finansowych do regionalnej izby obrachunkowej,

• organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – do wojewody,

• wójta (burmistrza lub prezydenta miasta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych) – do rady gminy,

• starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych – do rady powiatu,

• marszałka województwa – do sejmiku województwa,

• wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu – do właściwego ministra, a w innych sprawach – do prezesa Rady Ministrów,

• innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej – do organu wyższego stopnia lub sprawującego bezpośredni nadzór,

• ministra – do prezesa Rady Ministrów,

• organu centralnego i jego kierownika – do organu, któremu podlega,

• w przypadku skarg dotyczących zadań i działalności organizacji społecznej, wyposażonej w uprawnienia do realizacji zadań jej zleconych, właściwy jest bezpośrednio organ wyższego stopnia nad tą organizacją

Skarga powinna zawierać:

• oznaczenie organu, od którego pochodzi,

• wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona,

• podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi.

Zawiadomienie musi mieć formę pisemną.

Proszę o zrobienie notatki z lekcji.

Zadanie do wykonania:

  1. Napisz pismo będące skargą.
  2. Napisz pismo będące odwołaniem.

Wzory pism znajdują się w podręczniku na stronach 30-39.

Notatki i zadania proszę przesłać na pocztę.

Ponieważ żadne z dotychczasowych zadań do mnie nie dotarły, wystawiam oceny ndst. Oczywiście po można je poprawić, przesyłając zaległe materiały.

 

opracowanie materiałów przy pomocy stron:

samorzad.infor.pl, www.gov.pl