Projekt o numerze 2023-1-PL01-KA121-VET-000129198 zrealizowany przez Zespół Szkół Ekonomiczno – Technicznych im. Kombatantów Ziemi Lwóweckiej w Rakowicach Wielkich w ramach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.
W ramach projektu odbyły się staże zawodowe u włoskich pracodawców w miejscowości Grottammare we Włoszech, w regionie Ascoli Piceno, w kwietniu 2024 r.
Projekt umożliwił uczniom kształtowanie otwartości i wrażliwości międzykulturowej, pozwolił rozwijać posiadane umiejętności językowe oraz umiejętności adaptowania się do warunków życia i pracy we Włoszech.
Projekt skierowany był do uczniów klas II – IV kształcących się w zawodzie:
technik hotelarstwa,
technik żywienia i usług gastronomicznych,
technik architektury krajobrazu
technik usług fryzjerskich
Główne cele projektu:
• zdobycie praktycznego doświadczenia podczas praktyk w zagranicznych przedsiębiorstwach;
• zapoznanie się ze sposobem działania zagranicznych przedsiębiorstw oraz rynku pracy;
• rozwój kompetencji zawodowych zgodnych z profilem kształcenia;
Projekt pt. „Spotkania ze sztuką-warsztaty teatralne i fotograficzne w Grecji” o numerze 2021-1-PMU-4341 realizowanego w ramach programu POWER, projekt „Ponadnarodowa mobilność uczniów”
Termin realizacji: 06.09.2022 - 01.10.2022
Liczba uczestników mobilności: 38
Kraj realizacji: Grecja
NOWE WIEŚCI Z GRECJI
W trakcie realizacji projektu pt. „Spotkanie że sztuką - warsztaty teatralne i fotograficzne” odwiedziliśmy grecką szkołę prywatną Platon w Katerini. Uczyliśmy się historii teatru i sztuki w Grecji, przekazano nam wiedzę o spektaklach teatralnych i tańcu. Grupa fotograficzna pod okiem profesjonalistów uczyła się jak wykonać zdjęcia i przetwarzać w specjalnie przeznaczonych do tego programach. Czas umilały nam również organizowane przez naszych opiekunów sesje zdjęciowe, podczas których uczniowie bawili się fotografią i nabywali nowych doświadczeń. Poza programem dydaktycznym, zwiedzaliśmy miasteczka Greckie. Odwiedziliśmy Stare Panteleimonas, Thessaloniki oraz przepiękne Meteory, gdzie poznaliśmy historię istniejących tam klasztorów. Czas płynie nieubłaganie i nasz pobyt zbliża się już do końca, pobyt zakończony będzie uroczystym wieczorem greckim.
Współczesna szkoła realizująca kształcenie zawodowe musi być szkołą przyszłości, która adekwatnie reaguje na wyzwania rynku pracy, ale także przewiduje tendencje rozwojowe i w miarę możliwości pobudza do działania te podmioty, które rynek współtworzą i taka właśnie jest nasza szkoła. Na wysoką jakość kształcenia zawodowego wpływa efektywna współpraca szkół z pracodawcami oraz przedstawicielami uczelni wyższych. Zarówno w szkole, na uczeni jak i w zakładach pracy młodzi ludzie zdobywają wiedzę, umiejętności i doświadczenie niezbędne do funkcjonowania na rynku pracy. Ta współpraca jest korzystna dla każdej ze stron. Dlatego też chcielibyśmy przytoczyć przykłady „Dobrych praktyk” wynikających ze współpracy z naszymi partnerami edukacyjnymi, zwłaszcza tych, którzy wspierają szkołę w realizacji praktycznej nauki zawodu na bardzo wysokim poziomie, uczelni które umożliwiają naszym uczniom zajęcia w swoich laboratoriach oraz tych, którzy od lat wspierają szkołę w ramach sponsorowania wszelkich przedsięwzięć dydaktycznych i potrzeb doraźnych szkoły wynikających z ciągłego rozwoju placówki.
ZSET to szkoła, w której nie brakuje pomysłów, kreatywnych przedsięwzięć, ambitnych planów i wyzwań, które znacząco podnoszą jakość kształcenia, uatrakcyjniają proces dydaktyczny i tworzą przyjazny, ciepły klimat do rozwoju młodego człowieka. Te działania nie byłyby możliwe gdyby nie wsparcie naszych partnerów edukacyjnych, za co jesteśmy ogromnie wdzięczni.
Wspólnie z pracodawcami, przedstawicielami uczelni wyższych poszukujemy nowych, innowacyjnych i ciekawych form współpracy. Staramy się łączyć potencjał gospodarczy, edukacyjny i naukowy na rzecz kształcenia zawodowego, kształcenia ogólnego i na potrzeby gospodarki, lokalnych rynków pracy oraz uczelni wyższych. Ponadto partnerzy edukacyjni uczestniczą w procesie kształtowania świadomości potrzeby samorozwoju młodego człowieka i wykreowania szkolnictwa zawodowego na szkolnictwo pozytywnego wyboru a przede wszystkim dają możliwość realizowania ścieżki kariery zawodowej w oparciu o rozwój kluczowych kompetencji oczekiwanych przez pracodawców.
Dobre dopasowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji absolwentów szkół zawodowych, poszukujących pracy, do potrzeb pracodawców, oznacza ograniczenie ryzyka bezrobocia, czy też bierności zawodowej. A dla pracodawców, to szansa na rekrutację dobrze przygotowanego pracownika. Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują i zabiegają o zatrudnianie i utrzymanie najbardziej kreatywnych pracowników, o szczególnych zdolnościach adaptacyjnych, a zarazem przewartościowują dotychczas obowiązujące wymagania wobec pracowników, pod kątem takich cech jak: myślenie w kategoriach przyszłości, zdolności w zakresie nowego modelu pracy zespołowej, umiejętności własnego spojrzenia na pracę, kreatywności i elastycznego podejścia do problemów, umiejętności dobrej komunikacji.
Do najważniejszych korzyści naszej wzajemnej współpracy należą:
podnoszenie poziomu praktycznej nauki zawodu, w tym praktyk zawodowych,
wymianę uwag i wniosków wynikających z realizacji zadań dotyczących kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznego,
popularyzowanie zawodów niezbędnych dla lokalnego rynku pracy (np. w ramach dni otwartych przedsiębiorstw, organizowanie wycieczek zawodoznawczych, praktyk, staży dla uczniów i nauczycieli),
pomoc w doskonaleniu nauczycieli przedmiotów zawodowych,
współorganizowanie konferencji poświęconych kształceniu zawodowemu,
umożliwianie odbywania stażów absolwenckich,
informowanie o trendach społecznych, gospodarczych i technologicznych oraz dostosowywanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb stale zmieniającego się rynku pracy,
doskonalenie umiejętności w zakresie planowania kariery i funkcjonowania na rynku pracy,
inicjowanie, kreowanie i wdrażanie Zawodowych Projektów Edukacyjnych,
wspieranie transferu wiedzy i doświadczenia pomiędzy Partnerami,
podejmowanie działań zmierzających do tworzenia i właściwego wyposażenia ośrodków egzaminacyjnych,
udział w organizowaniu dodatkowych zajęć w formach pozaszkolnych dla uczniów ostatnich klas szkół zawodowych w celu zwiększenia szansy ich zatrudnienia po ukończeniu szkoły,
rozwój kompetencji kluczowych oczekiwanych przez pracodawców,
współorganizowanie przedsięwzięć motywujących uczniów do samorozwoju
Współpraca szkoły z pracodawcami oraz uczelniami wyższymi pozwala na realizację szkoleń specjalistycznych dla uczniów i nauczycieli. Partnerzy edukacyjni zwiększają nasz możliwości edukacyjne poprzez dostarczanie do szkoły nowych rozwiązań technologicznych pomagających w nauce i rozwoju.
Trzeba na koniec wspomnieć, że szkoła jest nierozerwalną częścią środowiska lokalnego, w którym się znajduje. Tworzenie klimatu współpracy, zaufania, wyzwalania twórczych inicjatyw procentuje zwiększeniem skuteczności wychowawczej i dydaktycznej szkoły w Rakowicach Wielkich.
Partnerzy edukacyjni ZSET
Uczelnie:
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji, Instytut Inżynierii Środowiska, Instytut Geodezji i Geoinformatyki, ul. Grunwaldzka 53, 55, 50-357 Wrocław.